De manier hoejij jouw ochtend start, is een belangrijke factor voor hoe de rest van jouw dager uit zal zien, los van de uitdagingen die de dag zal brengen. Het voordeelvan de ochtenden is dat deze er redelijk hetzelfde uitzien. We worden wakker opdezelfde plek om dezelfde tijd, waardoor een ochtendroutine makkelijker in tezetten is dan ’s avonds wanneer de bezigheden vaak verschillen.

 

Toegegeven, ikheb de mazzel dat ik een ochtendmens ben, waardoor het voor mij makkelijker isdan voor nachtbrakers. Toch kan een extra kwartiertje in de ochtend goedgebruikt worden voor het ontwikkelen van een gezonde gewoonte, die je jarenlangkan helpen.  Naar mijn mening heeft hetaanleren van kleine, maar consequente gewoontes de grootste impact op je leven.

Fysico-chemische gezondheid

Wanneer ikwakker word, drink ik een groot glas water met één versgeperste citroen op eenlege maag. Dit helpt de balans van de natuurlijke zuurtegraad van de maag enhelpt de spijsvertering wanneer je gaat eten. Verder is het een geweldigeondersteuning voor het immuunsysteem door de ontstekingsremmende werking en devitamine C. Dit helpt tegen verkoudheid of andere ziektes en helpt het lichaamom giftige stoffen af te voeren.

 

Zorg dat je nahet drinken minimaal 30 minuten wacht met het poetsen van je tanden vanwege hetzuur. Je wil niet het zuur van de citroen in je tanden poetsen. Spoel eenaantal keer goed je mond met water na het drinken van dit ochtenddrankje.

 

Early birdtip: Voordat je dit drinkt kan je ook nog zo’n 15 tot 20 minuten je mondspoelen met kokosolie, dit heet ‘oil pulling’. Dit maakt jouw mond, tanden enkeel schoon van de, gedurende de nacht opgebouwde, bacteriën .

 

Emotionele gezondheid

Vervolgenswerk ik aan mijn emotionele gezondheid met wat meditatie. Ik heb een rustigehoek in mijn huis waar ik kan zitten en me bezig kan houden met mindfulness.Dit helpt mij om gedurende de dag rustig te blijven en helpt mij een beterbewustzijn te hebben over mijn gevoelens. Zelfs 5 minuten per dag zou eenenorme boost geven aan je mentale gezondheid, en er zijn geweldige appsbeschikbaar. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld Insight Timer als hulpmiddel.  

 

Early birdtip: Probeer de tijd voor het mediteren te verlengen met zo’n 15 minuten omjezelf goed te verkennen en je bewustzijn te vergroten voordat jouw hoofd weervolloopt met de dagelijkse dingen.

 

Fysiekegezondheid

 

Als laatst zorg ik voor mijnfysieke gezondheid door yoga te beoefenen. Eigenlijk is dit ook goed voor mijnemotionele gezondheid, maar voor nu valt het onder de noemer ‘fysiekegezondheid’. Yoga bevordert de bloedsomloop in alle delen van het lichaam in devroege ochtend, en maakt je gewrichten losser en ontspant je spieren, waardoorje flexibeler wordt. Het consequent bezig zijn is ook hier weer cruciaal, duszelfs een kleine 7-minuten durende, dagelijkse routine, levert een positievebijdrage. Het is bewezen dat bewegen in de ochtend helpt bij het vergroten van de focus, reguleren van eetlust en verbeteren van slaap, naast nog meer andere voordelen. Hier is een fijne 7-minuten yoga routine voor beginners, die je kan toevoegen aan jouw ochtendroutine.

 

Early birdtip: Bezoek een vroege yogales bij een studio in de buurt om je lichaam engeest helemaal op één lijn te krijgen in de ochtend. Als je liever iets andersdoet in de ochtend dan zou een ochtend-bootcamp een mogelijkheid zijn.

Hetis verder belangrijk om slechte gewoontes uit de ochtendroutine te houden. Wewillen de rustige energie in ons lichaam, geest en in ons huis behouden na hetwakker worden. Daarom doe ik deze 3 dingen niét in de ochtend.

 

Ik kijk niet op mijn telefoon wanneer ik wakker word

Alle verplichtingen waar ikmij mee bezig moet gaan houden of mensen die ik moet antwoorden kunnen wachtentotdat ik klaar ben met mijn ochtendroutine. Ik slaap ook niet met mijntelefoon in de slaapkamer om niet in de verleiding te komen., daarnaast vermijdik zo de hele nacht de elektromagnetische straling in de buurt van mijnlichaam.

Ik drink geen koffie

Caffeine is eenpsychoactieve drug en heeft een stimulerende werking op het zenuwstelsel. Ditbetekent dat het de stressreactie in je lichaam versterkt door het stimulerenvan het vrijkomen van adrenaline, een van de “vecht-of-vlucht” hormonen. Je lichaam moet hard werken omje weer in balans te brengen (homeostasis) na het opwekken van dezestressreactie. Dit is niet een gezonde manier om je dag te starten.

Ik houd me niet bezig met enige vorm van nieuws

Mainstream media is volnegativiteit en ontworpen om mensen te shockeren en lezers te trekken. Dit isgewoon een andere manier voor het stimuleren van de stressreactie in deochtend. Het doel van de ochtendroutine is om zo lang mogelijk je sereniteitvast te houden voordat je doorgaat naar de drukkere delen van je dag.